Kindersnacks ongezond

In chips, zoutjes en koeken voor kinderen zit veel meer zout dan in de varianten voor volwassen. Hoewel de kindervarianten er veel leuker uit zien, zeker voor de kinderen, zijn ze dus minder gezond. Eigenlijk heel vreemd, want je zou verwachten dat voeding voor kinderen juist gezonder wordt bereid.

Van het eten van te veel zout lopen kinderen uiteindelijk veel meer kans op hart- en vaatziekten op latere leeftijd op. Het is dus heel belangrijk om in de gaten te houden hoeveel zout een kind eet. De etiketten van een product geven aan hoeveel zout er in zit.

Gevonden op:

Oudere moeder krijgt zware baby

zwaarDe Erasmus Universiteit stelt dat oudere moeders meer kans maken om een zware baby te krijgen dan jonge moeders. Van de moeders boven de 40 jaar krijgt 10 procent een zware baby (meer dan 4,5 kg). Bij de moeders onder de 25 jaar is dat maar 3 procent. Een gemiddelde baby weegt 3,5 kg.

Het geboortegewicht van een baby wordt bepaald door de maatschappelijke stand (afkomst, opleidingsniveau, levensstijl) en waarschijnlijk het lichaam van de moeder. Dit laatste moet nader worden onderzocht. Verder spelen ook andere zaken een rol, zoals alcoholgebruik, roken en het gewicht van de moeder.

Hoe zorg ik dat mijn kind goed eet?

Eet je kind niet altijd even goed? Bedenk allereerst dat je zelf ook niet altijd hetzelfde en evenveel eet. Geef je kind enige ruimte om zijn eigen eetbehoefte te laten bepalen. Maar er is toch een aantal aardige tips te bedenken om kind beter te laten eten.

Kinderen goed eten

  • Geen dwang. Zorg dat eten geen straf wordt. Beter is om het goede voorbeeld te geven en het gezellig te houden.
  • Biedt een ruime keuze. Van jonge kinderen kan je niet vragen om alles lekker te vinden. Het werkt uitstekend als je iets meer keuze op tafel zet, bijvoorbeeld door een komkommer erbij te bieden, of toch een voedingspotje te eten als het eten echt niet lekker is.
  • Verkoop het. Maak het eten uitdagend en leuk door kort uit te leggen wat het is en waar het naar smaakt. Overdrijf het verkopen niet, maar een toelichting wekt de interesse en daagt uit om te proberen.
  • Regelmaat. Neem de tijd en ga rustig en op een vaste tijd en plek eten. Zo weet je kind wat er komt en wat hij kan verwachten. Ook hier kan een ritueel geen kwaad, bijvoorbeeld door eerst smakelijk eten te zingen. Of door bij een leeg bord op de stoel te mogen staan en een applaus in ontvangst te mogen nemen.